Veelgestelde vragen over de softwareupdate 2.3, chauffeurskaart- en systeemkaartwissel

Op deze pagina vind je veelgestelde vragen over de BCT 2.3 software update, de systeemkaartwissel en chauffeurskaartwissel.

We updaten dit overzicht regelmatig met nieuwe informatie en antwoorden op vragen. Bezoek deze pagina dus regelmatig en blijf slim op de rit.

Alle informatie in een oogopslag! 

Ben jij benieuwd wat je alle wijzigingen en wisselingen voor jou betekenen? We hebben een infographic ontwikkeld waarmee we duidelijk in beeld brengen wat je kunt verwachten en wat je voor welke datum moet ondernemen. Je kunt hem hier bekijken en downloaden. Zo heb jij alles simpel op de rit!

Hoe herken ik of mijn Cabman BCT is geüpdatet naar de 2.3 software?

Met de BCT-software 2.3 is de user interface op de schop gegaan. Je kunt in principe in één oogopslag zien of de BCT is geüpdatet. Hieronder vind je enkele screenshots van de BCT-software 2.1 en de BCT-software 2.3:

De verschillen zitten hem met name in het ‘platgeslagen design/flat design’. Dat wil zeggen dat bepaalde buttons geen kleurverloop meer hebben, zoals de pijltoetsen in het rittenoverzicht en de knoppen onderaan het scherm. Deze hebben nu één kleur. Ook de ‘glans’ op de navigatietabbladen op de linkerkant is verdwenen bij de BCT-software 2.3.

BCT-software 2.1

BCT-software 2.3

BCT-software 2.1

BCT-software 2.3

Ik heb geen 2.3 software op mijn Cabman BCT, maar wel een nieuwe kaart. Kan ik de nieuwe kaart alvast gebruiken?

Zorg dat je je BCT vóór 1 januari 2020 updatet om de nieuwe kaart te gebruiken. Gebruik totdat je de BCT- software 2.3 hebt geïnstalleerd je oude kaart. De nieuwe kaart wordt namelijk niet geaccepteerd door de oude software. Voor meer vragen over inloggen op de BCT en de registratie van arbeidstijd kun je terecht bij het IL&T meld-en informatiecentrum via 088-4890000.

Ik gebruik de BCT-software 2.3, maar heb nog geen nieuwe kaart, kan ik dan de Cabman BCT nog wel gebruiken?

Ja dat kan, de Cabman BCT-software 2.3 ondersteunt ook de oude chauffeurskaarten.

Wanneer kan ik mijn systeemkaart laten wisselen?

Dit is helaas nog niet bekend, op dit moment zijn de nieuwe systeemkaarten nog niet leverbaar door de Kiwa. Wij maken via onze communicatiekanalen zo snel mogelijk duidelijk hoe dit proces gaat verlopen en wat de kosten hiervan zijn. De huidige kaart moet voor 20 maart 2023 zijn vervangen, anders is de BCT vanaf 21 maart 2023 defect en niet meer bruikbaar. Zorg dus dat je tijdig de kaartwissel inplant en wacht niet tot het laatste moment! Neem dit bijvoorbeeld mee in de jaarlijkse taximeterkeuring.

De Cabman BCT is niet geüpdatet voor 20-3-2020, wat nu?

Als je de Cabman BCT niet voor 20-3-2020 hebt geüpdatet naar de BCT-software 2.3, gaat deze automatisch op slot en is het systeem vervolgens niet meer te gebruiken. Wij kunnen deze niet meer repareren. Je moet dan een vervangende BCT aanschaffen en laten plaatsen.

Mijn Cabman BCT heeft nog fabrieksgarantie en is op 20-3-2020 op slot gegaan. Valt dit binnen de garantie?

De verloopdatum van het certificaat op de systeemkaart staat los van de eventuele garantie die Euphoria aanbiedt op de Cabman BCT. Alle handelingen omtrent de systeemkaart die door monteurs moeten worden uitgevoerd en/of gevolgen van het niet tijdig updaten van de BCT-software 2.3, kunnen niet als garantie worden geclaimd.

Kan mijn Cabman BCT altijd door de lucht geüpdatet worden?

Dit is alleen mogelijk als de wettelijk verplichte 2.0-software is geïnstalleerd op jouw BCT en je een S&S-abonnement hebt op de BCT’s die moeten worden geüpdatet.

 

Waar kan ik mijn Cabman BCT laten updaten?

Neem contact op met een inbouwstation in de buurt. Bekijk hier een overzicht van alle inbouwstationen vraag om een digitale afspraakbevestiging.

Hoe weet ik of mijn onderneming een S&S-abonnement afneemt van Euphoria?

Als jouw BCT datacommunicatie heeft en ook ritten kan ontvangen, heb je een S&S-abonnement. Je kunt ook je factuur van Euphoria bekijken en zoeken naar de zin:  ‘Cabman BCT Software & Service abonnement’ met artikelnummer 20033′. Als dat op de factuur staat, heb je een S&S-abonnement. 

Wordt alleen de chauffeurskaart vervangen voor 1 januari 2020?

Nee. De systeemkaart moet worden vervangen, maar daar is nu 3 jaar extra de tijd voor. De inspectiekaart, ondernemerskaart en keuringskaart zullen ook t.z.t. vervangen worden door de Kiwa.

Wat zijn de kosten voor het updaten?

De software wordt gratis verstrekt aan klanten met een ‘Cabman BCT Software & Service abonnement’. In dat geval kun je de update via BCT-online downloaden zodra deze medio september beschikbaar is. Als je de update door de lucht wilt laten uitvoeren door het support team van Euphoria, vraag dat dan aan bij de supportdesk van Euphoria. Houd in dat geval rekening met een kostenplaatje van €10,- voor het uitvoeren van de update per auto. Wij zullen het aantal huidige S&S-abonnementlicenties aanhouden. Heb je nog BCT’s op voorraad liggen? Meld dit dan bij onze supportafdeling, zodat we hier een specifieke update voor kunnen maken. Zo blijven die BCT’s ook bruikbaar na 20 maart 2020. 

Zonder ‘Cabman BCT Software & Service abonnement’ zijn de kosten: Adviesprijs van €54,- voor de softwareupdate inclusief de arbeidskosten van het inbouwstation.

Waar kan ik terecht voor vragen over het gebruik van de (nieuwe) chauffeurskaart?

Voor informatie over registratie van arbeidstijd en ritadministratie kun je terecht bij het IL&T meld- en informatiecentrum. Neem contact op via 088-4890000.

Hoe wordt er gehandhaafd bij vervanging van de BCT-kaarten?

Via de website van de IL&T kun je alle informatie vinden over de handhaving bij vervanging van de BCT-kaarten.

 

KIWA Register

Bekijk hier de brief die vanuit KIWA Register is verstuurd.

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Bekijk hier de brief die vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is verstuurd.

Artikel Taxi Pro

Bekijk hier het artikel over de noodzakelijk update voor de Cabman BCT op Taxi Pro