Veelgestelde vragen

Kan ik mijn vragen voor de helpdesk ook via de website indienen?

U kunt uw helpdesk vragen via Zendesk indienen. Heeft u nog geen Zendesk account? Dan kunt u via dit formulier een account aanvragen.

Wat is Zendesk?

Zendesk is het online helpdesk systeem van Euphoria. U kunt via Zendesk uw tickets inzien en de status bekijken.

Kan ik de helpdesk ook telefonisch bereiken?

U kunt onze helpdesk op werkdagen van 8.00u – 17.00u bereiken via +31(0)13-460 92 80.

Kan ik mijn defecte producten retour sturen?

Nee, u dient via onze website al uw defecte apparatuur aan te melden via het formulier RMA aanvraag. U moet hiervoor wel over een Zendesk account beschikken.

Hoe zeg ik mijn Software & Service en Simkaart abonnement op?

U kunt deze abonnementen uitsluitend via onze website opzeggen. Dit doet u via het opzegformulier. Hiervoor heeft u een Zendesk account nodig.

Wie kan mijn voertuigapparatuur inbouwen?

De inbouw van uw voertuigapparatuur kunnen wij verzorgen, of kan verzorgd worden door één van onze inbouwpartners. Kijk op onze Installatie & Service pagina voor een compleet overzicht.

Hoelang is de garantie op mijn ingebouwde apparatuur?

Wij geven 1 jaar garantie op uw apparatuur én installatie bij normaal gebruik.

Kan de monteur ook op locatie komen?

Onze monteurs kunnen bij u op locatie uw apparatuur inbouw en indien nodig keuren. U kunt een afspraak maken via installatie@cabman-is.nl

Kan ik ook mijn taximeter laten keuren?

Onze monteurs beschikken over een mobiel keuringsstation. Hiermee kunnen zij op iedere locatie uw taximeter keuren. U kunt via onze website ook een keuring aanvragen.

Algemene informatie

Waar kan ik instructiefilms over de BCT vinden?

Al het instructiemateriaal over uw BCT is te vinden op de Cabman Academy onder het kopje ‘Cabman BCT 2.0’. Hier vindt u een online cursus voor de chauffeur en de ondernemer.

Waar kan ik films met veelgestelde vragen vinden?

Films met de meest gestelde vragen, én de antwoorden daarop, vindt u op de Cabman Academy onder het kopje ‘Veelgestelde vragen’

Wet- en regelgeving

Is een boordcomputer verplicht?

Ja, een boordcomputer is wettelijk verplicht. Voor straattaxi’s vanaf 1 juli 2014 en voor voertuigen die worden ingezet voor contractvervoer vanaf 1 februari 2015.

Wie is er verantwoordelijk voor de bewaarplicht van de gegevens uit de BCT?

U bent wettelijk verplicht minimaal iedere 3 maanden de XML-bestanden uit de BCT te exporteren. Wij adviseren u echter dit iedere maand te doen. De bewaarplicht van zeven jaar is de verantwoordelijkheid van de ondernemer. Dit is terug te vinden in de AWR, de Algemene Wet Rijksbelastingen.

Mag ik zelf bepalen wanneer ik start met het gebruiken van de BCT?

Vanaf 1 juli 2014 is het gebruik van de BCT voor straattaxi’s verplicht. U moet uw BCT dan zodanig kunnen bedienen dat deze een juiste administratie weergeeft.Voor voertuigen die uitsluitend worden ingezet voor contractvervoer geldt deze plicht vanaf 1 februari 2015. Desgewenst mogen zij al eerder volledig overgaan op de BCT.

Hoe zit het met bewaarplicht van de gegevens in mijn taxameter?

Voordat uw taxameter wordt uitgebouwd print u de gegevens uit uw taxameter. U dient deze gegevens zeven jaar te bewaren. Denk eraan dat thermisch papier vervaagt, maak daarom een ‘normale’ kopie.

Kaarten

Ik heb nog geen ondernemerskaart. Wat nu?

Wij adviseren u deze zo snel mogelijk aan te vragen bij Kiwa Register. Zonder uw ondernemerskaart kan de BCT niet geactiveerd worden. U kunt pas een afspraak inplannen als u in het bezit bent van een ondernemerskaart.

Hoeveel ondernemerskaarten zijn er nodig?

Per onderneming, dus per P- nummer, is één ondernemerskaart nodig. Het is mogelijk om meerdere ondernemerskaarten aan te vragen, u betaalt per kaart.

Hoe lang is een ondernemerskaart geldig?

De geldigheid van een ondernemerskaart is 5 jaar.

Hoe zit het met de pincodes?

Een ondernemerskaart heeft een andere pincode dan een chauffeurskaart.

Kan ik de pincodes wijzigen?

U kunt uw pincode wijzigen via uw Cabman BCT via de knop ‘opties’ > ‘Wijzig pin’.

Ik ben mijn pincode kwijt. Wat nu?

Zonder uw pincode is een kaart onbruikbaar. Neem contact op met Kiwa register. Telefoon: 070 – 414 48 88

Ik vind het onterecht dat ik moet betalen voor een nieuwe kaart. Bij wie kan ik hierover een klacht indienen?

Dit kunt u uitsluitend doen bij Kiwa register. Wij adviseren u dit per e-mail te doen op: vergunningen@kiwaregister.nl

Bediening

Hoe zet ik de boordcomputer uit?

U kunt de boordcomputer niet uitzetten. Een BCT start automatisch op als u het voertuig op contact zet en schakelt uit door op een juiste manier uit te loggen.

Hoe kan ik stroomverlies voorkomen?

Door op de juiste manier uit te loggen aan het einde van uw dienst, voorkomt u dat de BCT uw accu leeg trekt.

Ik ben gaan rijden en mijn BCT maakt een piepend geluid. Wat is dat?

Waarschijnlijk bent u nog niet ingelogd met uw chauffeurskaart of BurgerServiceNummer (BSN).

Wat moet ik invoeren als ik boodschappen ga doen?

Boodschappen doen valt onder privégebruik. De BCT heeft hiervoor een speciale knop. U mag maximaal 500 kilometer per jaar privé rijden.

Controle toezichthouders

Hoe gaan de toezichthouders mij controleren?

Hiervoor verwijzen wij u naar het hoofdstuk ‘Controles’ in de online cursus voor de ondernemer voor de Cabman BCT 2.0. We geven hierin een volledige uitleg over welke instanties u op welke manier gaan controleren.

Hebben alle toezichthouders in Nederland een inspectiekaart?

Nee, niet alle toezichthouders hebben een inspectiekaart. In de cursus gaan we hier uitgebreid op in.

Ben ik verplicht Sociaal Fonds Taxi inzage te geven in de gegevens uit de BCT?

Alleen als u personeel hebt, bent u verplicht de gegevens aan Sociaal Fonds Taxi te leveren in verband met het bedrijfsoordeel.

Is het voor de Inspectie mogelijk om rijtijden te controleren aan de hand van de gegevens uit de BCT?

Ja, behalve de ritten en pauzes kunnen ook de rijtijden worden gecontroleerd.

Worden de gegevens over bijvoorbeeld te hard rijden ook gebruikt door de toezichthoudende instanties?

Nee, die gegevens worden niet door de toezichthoudende instanties gebruikt.

Kan er een controle plaatsvinden op de GPS coördinaten, bijvoorbeeld om te controleren of ritten zakelijk of privé zijn?

Ja, dat kan. Er moet dan wel een vermoeden van fraude zijn. In dat geval kunnen de GPS coördinaten uit uw BCT worden gedownload met behulp van een inspectiekaart. Meer hierover vertellen wij u in het hoofdstuk controles in de cursus.

Arbeids- en rusttijden

Kan ik mijn BCT op pauze zetten als ik op een standplaats aan het wachten ben?

Ja, u kunt een BCT op pauze zetten, maar het is wettelijk verboden uw pauze op een standplaats te nemen.

Waarom werkt de knop ‘pauze’ niet als mijn taxameter aan staat?

Uw taxameter staat aan, dus voor de BCT bent u aan het werk. U kunt de knop ‘pauze’ alleen bedienen als u de taxameter uitschakelt.

Kan ik straks minder werken doordat de BCT zo nauwkeurig registreert?

Nee, wij denken niet dat u minder kunt werken. In de praktijk blijken veel ondernemers en chauffeurs slecht op de hoogte van de arbeidstijdenwet en het pauzeartikel in die wet. Ze verwarren arbeidstijd vaak met rijtijd. Zo zijn veel ondernemers en chauffeurs niet op hoogte dat zij tussen twee wekelijkse rusttijden drie diensten mogen draaien van 15 uur.Wij zetten de regels en het pauzeartikel uit de arbeidstijdenwet te downloaden in de cursus. Verder kunt u alle regels terugvinden in ‘Het Rij- en Rusttijden ABC’.

Geeft de BCT een signaal als ik een pauze moet nemen?

Nee, de BCT geeft hiervoor geen signaal.

Hoelang moet een pauze minimaal duren?

Een pauze duurt minimaal 15 minuten. U mag uw pauze van 45 of 30 minuten, afhankelijk van uw diensttijd, splitsen in meerdere pauzes van 15 minuten. Let op: Dit staat tot op de minuut geregistreerd in uw BCT.

Is het mogelijk een pauze te beëindigen, zelfs als deze nog geen 15 minuten heeft geduurd?

Ja, dat is mogelijk.

Administratie

Hoelang blijven de gegevens in de BCT staan?

De gegevens blijven 1 jaar in de BCT beschikbaar. U bent verplicht ze iedere vijf weken uit de BCT te exporteren en vervolgens 7 jaar veilig op te slaan.

Kan ik de gegevens uit de BCT lezen?

Nee, u kunt de gegevens niet zo lezen. Het zijn zogenaamde XML-bestanden. U kunt de bestanden uploaden op www.rittenstaatonline.nl. U krijgt vervolgens een leesbaar PDF- of Excel-bestand terug. De gegevens worden daar niet opgeslagen. U bent verplicht de XML-bestanden zeven jaar te bewaren.

Hoe ga ik de informatie aanleveren aan mijn boekhouder?

U kunt uw XML bestanden overdragen aan uw boekhouder.

Mijn computer crasht, wat dan?

Zorg altijd voor een veilige back-up! U kunt ernstig in de problemen komen als u niet kunt voldoen aan uw bewaarplicht van zeven jaar. Dit is hetzelfde als met uw papieren administratie.

Mijn woonadres is anders dan mijn kantooradres. Op welke knop druk ik als ik naar kantoor ga en op welke knop als ik naar huis ga?

Het is verstandig om hiervoor de informatie uit het convenant met de Belastingdienst goed door te nemen. Hierin staat een uitgebreide uitleg over taxi-gerelateerde onbeladen ritten en niet taxi-gerelateerde onbeladen ritten.

Storingen

Mijn BCT doet het niet meer en moet gerepareerd worden. Binnen hoeveel dagen moet dat gebeuren?

Het is wettelijk verplicht een BCT binnen 3 werkdagen te laten repareren.

Komt hier een 24-uurs dienst voor?

Nee, dat is niet nodig. Tijdens een storing schakelt u terug naar een handgeschreven administratie.

Wat als mijn taxameter kapot gaat?

Het is wettelijk verboden om met een kapotte taxameter straattaxivervoer uit te voeren. Daar is geen verandering in gekomen. Tijdens de reguliere openingstijden kunt u voor een oplossing contact opnemen met uw inbouwstation.

Kan ik mijn BCT nog inruilen tegen korting op de MDT?

Ja, om onze klanten tegemoet te komen bieden we tijdelijk de mogelijkheid om je BCT in te ruilen voor korting op de aanschaf van de Cabman MDT. Meer over deze actie lees je op onze themapagina over het 2G-netwerk. 

Waarom stopt Cabman met het herinbouwen van BCT’s bij vervoerders die niet de eerste eigenaar zijn en het repareren van BCT’s die ouder zijn dan vijf jaar?

Dit is noodzakelijk omdat de componenten en capaciteit om BCT’s te servicen steeds minder of helemaal niet meer beschikbaar zijn. Om ervoor te zorgen dat we onze klanten met lopende verbintenis of BCT’s jonger dan vijf jaar kunnen blijven ondersteunen, zijn we genoodzaakt om hiermee te stoppen.

Heeft dit invloed op mijn al ingebouwde BCT?

Nee, het besluit heeft op dit moment geen invloed op al ingebouwde BCT’s in bestaande voertuigen.

Is het nog wel mogelijk om binnen mijn eigen wagenpark overbouwen?

Ja, dit vooralsnog blijft mogelijk. Let op: de BCT werkt met een 2G-netwerkverbinding. Dit netwerk gaat naar verwachting in 2025 uit de lucht. Daarom adviseren we bij verjonging van je wagenpark om voor onze Cabman MDT te kiezen.

Heeft mijn inbouwpartner tijd om de wissel van BCT naar MDT uit te voeren?

Het is verstandig om tijdig ruimte te reserveren bij jouw inbouwpartner. Er zijn namelijk heel veel bedrijven die komende periode overgaan op de MDT en al onze inbouwers hebben hierdoor een strakke planning. Je vindt alle inbouwpartners hier.

Ik ben geïnformeerd door Cabman of mijn provider over het verdwijnen van het 2G-netwerk, maar hoe zit dit precies?

Het 2G-netwerk in Nederland gaat naar verwachting in 2025 offline. De datacommunicatie van de BCT verloopt via dit netwerk en door het verdwijnen van het netwerk gaat de continuïteit van de datacommunicatieverbinding in het gedrang komen. Daarom adviseren we je over te stappen op de Cabman MDT. Deze maakt gebruik van een ander netwerk. Lees meer over de uitfasering van 2G op onze themapagina.

Ik ben geïnformeerd door Cabman of mijn provider over het verdwijnen van het 2G-netwerk, maar hoe zit dit precies?

Het 2G-netwerk in Nederland gaat naar verwachting in 2025 offline. De datacommunicatie van de BCT verloopt via dit netwerk en door het verdwijnen van het netwerk gaat de continuïteit van de datacommunicatieverbinding in het gedrang komen. Daarom adviseren we je over te stappen op de Cabman MDT. Deze maakt gebruik van een ander netwerk. Lees meer over de uitfasering van 2G op onze themapagina.

Ik heb in 2023 toch al mijn G2-kaart verwisseld? Wat is het verschil met 2G?

We begrijpen dat de termen 2G en G2 enorm verwarrend kunnen zijn. De twee processen staan echter helemaal los van elkaar.

  • Het wisselen van de G2-systeemkaarten moest op last van de overheid in 2023 plaatsvinden en had te maken met de wettelijke digitale ondertekening van ritten (niet met de datacommunicatie).
  • Het 2G-netwerk is het netwerk waarvan de BCT gebruikmaakt voor datacommunicatie. Dit netwerk wordt door de providers naar verwachting in 2025 uit de lucht gehaald. Meer informatie hierover vind je hier.

//]]>